Ideate Logo dark



Ons werk

Werkwijze

Academy

Team

Perspectieven

Contact

Hoe voer je een nieuw slim bestelproces in bij zorginstellingen?
Dienstenontwerp voor geautomatiseerd bestellen van medicijnen
Mediq Medeco dienstenontwerp medicijnbestellingen design thinking aanpak ontwerpend onderzoek
Mediq Medeco dienstenontwerp medicijnbestellingen design thinking aanpak ontwerpend onderzoek
Hoe voer je een nieuw slim bestelproces in bij zorginstellingen?
Dienstenontwerp voor geautomatiseerd bestellen van medicijnen

Stel je voor, je werkt als verpleegkundige in een zorginstelling. Vandaag moet je incontinentiemateriaal bestellen. Dat is een vervelend klusje. Iedere bewoner heeft zijn eigen producttype en verbruikt een andere hoeveelheid materiaal per week. En er is nauwelijks overzicht van de exacte voorraad. De praktijk leert dat het vaak mis gaat met de voorraad bijhouden, precieze indicaties voorschrijven, de juiste materialen aanbieden aan de juiste bewoner. Dit heeft vervelende gevolgen.

Ideate heeft samen met MediqMedeco, op basis van een ontwerpend onderzoek, een dienstenontwerp ontwikkeld dit probleem op te lossen. Zorginstellingen kunnen voortaan geautomatiseerd bij MediqMedeco bestellen.

Slim bestelproces dat aansluit bij de klant

Vooraf vul je een aantal gegevens van de patiënt in. Op basis hiervan krijg je een kant en klaar besteladvies. Heb je vragen over het advies, dan kan je de productspecialist van MediqMedeco een bericht sturen. De bestelling wordt per kamernummer geleverd en komt zo bij de juiste bewoner terecht. De module berekent het materiaalgebruik per dag. Wanneer er opnieuw bestelt wordt kent de module de huidige voorraad. De module doet een bestelvoorstel die je enkel nog hoeft te checken. De module heeft als doel beter gebruik van incontinentiemateriaal voor de cliënten en tijd besparen voor zorgverleners.

Een bestelmodule die aansluit op de situatie van de dagelijkse praktijk, is gebouwd. De eerste klanten reageren enthousiast op het concept. Klinkt goed.

Beeld je nu in dat je binnen MediqMedeco werkt. Je hoort dat klanten voortaan geautomatiseerd kunnen gaan bestellen. Dit betekent dat jij je klanten op een andere manier moet gaan helpen en benaderen, dat je dagelijkse taken veranderen, en je op een andere manier met collega’s moet gaan samenwerken.

 

Toepassing van de design thinking aanpak

Hoe de nieuwe taak, rol en werkverdeling er precies uitziet voor medewerkers hebben we samen uitgetekend. Op basis van de nieuwe klantreis hebben we stap voor stap de taken van verschillende afdelingen uitgedacht. Dit hebben we verwerkt in een service blueprint waarin de klantenservice, regiomanagers, productspecialisten, etc allen kunnen zien wanneer in de tijd welke actie van hen verwacht wordt. Daarbij hebben we met elkaar een indicatie gemaakt van hoeveel uur iedere afdeling nodig heeft om een bepaalde taak te voltooien. Dit leidt tot een nauwkeurige en realistische schatting hoeveel kosten er worden gemaakt bij het bedienen van een klant.

Pilotonderzoek van het dienstenontwerp

Een grote plaat bekijken en hierop zien wat er van je verwacht wordt, maakt dat het nog steeds lastig is om te beseffen wat er precies veranderd. In verschillende groepen, met deelnemers uit alle afdelingen hebben we het nieuwe proces stap voor stap doorgespeeld.

Op deze manier werd het voor het team duidelijk waarom individuen bepaalde acties moeten verrichten en wat hun taak betekent in het grotere geheel.

“Nu hebben we een prachtig nieuwe bestelmodule en een team binnen MediqMedeco die staat te popelen om ermee te gaan werken.”

Meer weten? Neem contact op met Amete van den Berg via amete@ideate.nl

Recente projecten 

Hoe werken we preventief aan de mobiliteit van Friese ouderen?

Hoe werken we preventief aan de mobiliteit van Friese ouderen?

Hoe kunnen we een gesprek met ouderen over mobiliteit structureren?

Hoe kunnen we een gesprek met ouderen over mobiliteit structureren?

Hoe kunnen medewerkers van een zorgorganisatie zelf aan de slag met een vraagstuk?

Hoe kunnen medewerkers van een zorgorganisatie zelf aan de slag met een vraagstuk?

Hoe kunnen we dankzij betere samenwerking de Circulaire Transitie versnellen?

Hoe kunnen we dankzij betere samenwerking de Circulaire Transitie versnellen?

Hoe krijgen we meer grip op sociale dynamiek tijdens het ontwerpen voor gedragsverandering?

Hoe krijgen we meer grip op sociale dynamiek tijdens het ontwerpen voor gedragsverandering?

Hoe richt je de deelmobiliteitshubs van de toekomst in?

Hoe richt je de deelmobiliteitshubs van de toekomst in?

Hoe kunnen we duurzaam gedrag binnen een zorgorganisatie stimuleren?

Hoe kunnen we duurzaam gedrag binnen een zorgorganisatie stimuleren?

Hoe richt je de deelmobiliteitshubs van de toekomst in?

Hoe kunnen we parkeren bij nieuwbouwwoningen vormgeven?

Hoe kunnen we een reisapplicatie inclusief ontwerpen?

Hoe kunnen we een reisapplicatie inclusief ontwerpen?

Hoe is het voor een ambtenaar, een ondernemer of een onderzoeker om voorloper te zijn met een circulair initiatief?

Hoe is het voor een ambtenaar, een ondernemer of een onderzoeker om voorloper te zijn met een circulair initiatief?

Zes checklists die bijdragen aan het bereiken van ouderen

Zes checklists die bijdragen aan het bereiken van ouderen

Hoe geef je vorm aan lokale energiecommunities in een duurzame wijk?

Hoe geef je vorm aan lokale energiecommunities in een duurzame wijk?

Hoe denken oudere mannen zelf over gezonde eetgewoontes?

Hoe denken oudere mannen zelf over gezonde eetgewoontes?

Wat hebben beleidsadviseurs aan een training design thinking?

Wat hebben beleidsadviseurs aan een training design thinking?

Livinglab: Hoe kunnen marktspelers bijdragen aan het versnellen van de energietransitie?

Livinglab: Hoe kunnen marktspelers bijdragen aan het versnellen van de energietransitie?

Hoe geven we reizigers inzicht over wat ze kunnen besparen door slimmer te gaan reizen?

Hoe geven we reizigers inzicht over wat ze kunnen besparen door slimmer te gaan reizen?

Hoe kunnen we na een niertransplantatie patiënten stimuleren tot een gezonde leefstijl?

Hoe kunnen we na een niertransplantatie patiënten stimuleren tot een gezonde leefstijl?

Hoe kun je samen met zorgverleners het gebruik van beeldzorg stimuleren?

Hoe kun je samen met zorgverleners het gebruik van beeldzorg stimuleren?

Hoe zet de regio Zuid-Holland automobilisten aan tot andere vormen van vervoer?

Hoe zet de regio Zuid-Holland automobilisten aan tot andere vormen van vervoer?

Hoe bevorder je veilig fietsgedrag onder ouderen?

Hoe bevorder je veilig fietsgedrag onder ouderen?

Hoe zet je inwoners van Apeldoorn aan tot verduurzaming van hun huis?

Hoe zet je inwoners van Apeldoorn aan tot verduurzaming van hun huis?

Wat kan een oudere automobilist doen om veilig te blijven rijden?

Wat kan een oudere automobilist doen om veilig te blijven rijden?

Hoe komen we erachter wat er nodig is om mensen anders te laten reizen?

Hoe komen we erachter wat er nodig is om mensen anders te laten reizen?

Hoe kan Amersfoort kwetsbare ouderen toegang geven tot inclusieve zorg?

Hoe kan Amersfoort kwetsbare ouderen toegang geven tot inclusieve zorg?

Hoe voer je een nieuw slim bestelproces in bij zorginstellingen?

Hoe voer je een nieuw slim bestelproces in bij zorginstellingen?

Hoe gebruiken studenten de bestaande monitoring van hun studie?

Hoe gebruiken studenten de bestaande monitoring van hun studie?

Hoe renoveer je sociale huurwoningen op een innovatieve manier?

Hoe renoveer je sociale huurwoningen op een innovatieve manier?

Hoe ondersteunen we scholieren bij een betere studiekeuze?

Hoe ondersteunen we scholieren bij een betere studiekeuze?

Hoe kan KLM reizigers ondersteunen tijdens verstoringen?

Hoe kan KLM reizigers ondersteunen tijdens verstoringen?

Hoe laat je jonge kinderen water drinken?

Hoe laat je jonge kinderen water drinken?

Hoe ziet de energietransitie er uit in een wijk?

Hoe ziet de energietransitie er uit in een wijk?

Bekijk alle projecten