Ideate Logo dark



Ons werk

Werkwijze

Academy

Team

Perspectieven

Contact

Hoe kan KLM reizigers ondersteunen tijdens verstoringen?
Ontwerpend onderzoek naar reisgedrag van passagiers bij verstoringen op de luchthaven
Hoe kan KLM reizigers ondersteunen tijdens verstoringen?
Ontwerpend onderzoek naar reisgedrag van passagiers bij verstoringen op de luchthaven

Je bent gestressed. Je hebt zojuist gehoord dat je doorgaande vlucht uitvalt. En je bent samen met een hoop andere reizigers gestrand op Schiphol.

Wat als we tijdens het managen van een verstoring van het luchtverkeer op Schiphol niet zouden denken in het organiseren van de passagiersstromen, maar elke individuele reiziger zouden benaderen op een manier die bij hem of haar past?

Tijdens verstoringsdagen ervaart de KLM veel problemen. Reizigers zijn vermoeid, de werkdruk is groot en emoties lopen hoog op. Er heerst veel onzekerheid. Als gevolg ontstaan er conflicten. 

Het Customer Experience team van KLM meer leren over het onderzoeken en ontwerpen van gedrag. Hoe kan behavioural design helpen om verstoringsdagen beter te laten verlopen? KLM vroeg aan Ideate om het gedrag van reizigers te onderzoeken. Wat voor gedrag ontstaat er tijdens een verstoringsdag? 

Ontwerpend onderzoeken met passagiers en personeelsleden

Op een aantal drukke en verstoorde dagen gingen we samen observeren op luchthaven Schiphol. Daarnaast hielden we diepte-interviews met verschillende KLM personeelsleden. We ontdekten spanningen en angsten die het gedrag van reizigers sterk beïnvloeden. We zagen dat reizigers vaak een oplossing aangeboden krijgen, maar zich niet echt gehoord en gezien voelen. 

 

Passangers KLM Airport Ideate service design - ideate afbeelding

Samen met KLM ontwikkelden we gedragspersona’s van de verschillende reizigerstypen. 

Persona’s als basis voor gedragsinterventies

Waar de een het gedrag van de kudde kopieert omdat dit comfortabel aanvoelt, staat de ander vooraan in de rij om te vechten voor zijn rechten. Elk type reiziger vraagt dus om een unieke benadering door het personeel tijdens een verstoring. Op basis van de door Ideate ontwikkelde gedragstypen kunnen in vervolgprojecten gedragsinterventies ontworpen worden die zorgen dat KLM reizigers en staff tijdens verstoringen rustig blijven. 

Morphologische reizigerstypen overzicht842 - ideate afbeelding

Wat als we tijdens het managen van een verstoring niet zouden denken in het organiseren van de passagiersstromen, maar elke individuele reiziger zouden benaderen op een manier die bij hem of haar past?

Meer weten? Neem contact op met Kate Spierings via kate@ideate.nl

 

 

Recente projecten 

Hoe werken we preventief aan de mobiliteit van Friese ouderen?

Hoe werken we preventief aan de mobiliteit van Friese ouderen?

Hoe kunnen we een gesprek met ouderen over mobiliteit structureren?

Hoe kunnen we een gesprek met ouderen over mobiliteit structureren?

Hoe kunnen medewerkers van een zorgorganisatie zelf aan de slag met een vraagstuk?

Hoe kunnen medewerkers van een zorgorganisatie zelf aan de slag met een vraagstuk?

Hoe kunnen we dankzij betere samenwerking de Circulaire Transitie versnellen?

Hoe kunnen we dankzij betere samenwerking de Circulaire Transitie versnellen?

Hoe krijgen we meer grip op sociale dynamiek tijdens het ontwerpen voor gedragsverandering?

Hoe krijgen we meer grip op sociale dynamiek tijdens het ontwerpen voor gedragsverandering?

Hoe richt je de deelmobiliteitshubs van de toekomst in?

Hoe richt je de deelmobiliteitshubs van de toekomst in?

Hoe kunnen we duurzaam gedrag binnen een zorgorganisatie stimuleren?

Hoe kunnen we duurzaam gedrag binnen een zorgorganisatie stimuleren?

Hoe richt je de deelmobiliteitshubs van de toekomst in?

Hoe kunnen we parkeren bij nieuwbouwwoningen vormgeven?

Hoe kunnen we een reisapplicatie inclusief ontwerpen?

Hoe kunnen we een reisapplicatie inclusief ontwerpen?

Hoe is het voor een ambtenaar, een ondernemer of een onderzoeker om voorloper te zijn met een circulair initiatief?

Hoe is het voor een ambtenaar, een ondernemer of een onderzoeker om voorloper te zijn met een circulair initiatief?

Zes checklists die bijdragen aan het bereiken van ouderen

Zes checklists die bijdragen aan het bereiken van ouderen

Hoe geef je vorm aan lokale energiecommunities in een duurzame wijk?

Hoe geef je vorm aan lokale energiecommunities in een duurzame wijk?

Hoe denken oudere mannen zelf over gezonde eetgewoontes?

Hoe denken oudere mannen zelf over gezonde eetgewoontes?

Wat hebben beleidsadviseurs aan een training design thinking?

Wat hebben beleidsadviseurs aan een training design thinking?

Livinglab: Hoe kunnen marktspelers bijdragen aan het versnellen van de energietransitie?

Livinglab: Hoe kunnen marktspelers bijdragen aan het versnellen van de energietransitie?

Hoe geven we reizigers inzicht over wat ze kunnen besparen door slimmer te gaan reizen?

Hoe geven we reizigers inzicht over wat ze kunnen besparen door slimmer te gaan reizen?

Hoe kunnen we na een niertransplantatie patiënten stimuleren tot een gezonde leefstijl?

Hoe kunnen we na een niertransplantatie patiënten stimuleren tot een gezonde leefstijl?

Hoe kun je samen met zorgverleners het gebruik van beeldzorg stimuleren?

Hoe kun je samen met zorgverleners het gebruik van beeldzorg stimuleren?

Hoe zet de regio Zuid-Holland automobilisten aan tot andere vormen van vervoer?

Hoe zet de regio Zuid-Holland automobilisten aan tot andere vormen van vervoer?

Hoe bevorder je veilig fietsgedrag onder ouderen?

Hoe bevorder je veilig fietsgedrag onder ouderen?

Hoe zet je inwoners van Apeldoorn aan tot verduurzaming van hun huis?

Hoe zet je inwoners van Apeldoorn aan tot verduurzaming van hun huis?

Wat kan een oudere automobilist doen om veilig te blijven rijden?

Wat kan een oudere automobilist doen om veilig te blijven rijden?

Hoe komen we erachter wat er nodig is om mensen anders te laten reizen?

Hoe komen we erachter wat er nodig is om mensen anders te laten reizen?

Hoe kan Amersfoort kwetsbare ouderen toegang geven tot inclusieve zorg?

Hoe kan Amersfoort kwetsbare ouderen toegang geven tot inclusieve zorg?

Hoe voer je een nieuw slim bestelproces in bij zorginstellingen?

Hoe voer je een nieuw slim bestelproces in bij zorginstellingen?

Hoe gebruiken studenten de bestaande monitoring van hun studie?

Hoe gebruiken studenten de bestaande monitoring van hun studie?

Hoe renoveer je sociale huurwoningen op een innovatieve manier?

Hoe renoveer je sociale huurwoningen op een innovatieve manier?

Hoe ondersteunen we scholieren bij een betere studiekeuze?

Hoe ondersteunen we scholieren bij een betere studiekeuze?

Hoe kan KLM reizigers ondersteunen tijdens verstoringen?

Hoe kan KLM reizigers ondersteunen tijdens verstoringen?

Hoe laat je jonge kinderen water drinken?

Hoe laat je jonge kinderen water drinken?

Hoe ziet de energietransitie er uit in een wijk?

Hoe ziet de energietransitie er uit in een wijk?

Bekijk alle projecten