Ideate Logo dark



Ons werk

Werkwijze

Academy

Team

Perspectieven

Contact

Hoe renoveer je sociale huurwoningen op een innovatieve manier?
Dienstenontwerp voor innovatieve woningrenovatie. Met keuzevrijheid voor bewoners in woonwensen en tijdstip van renovatie.
Woonbedrijf innovatief renoveren dienstenontwerp renovatieproces woonconnect
Woonbedrijf innovatief renoveren dienstenontwerp renovatieproces woonconnect
Hoe renoveer je sociale huurwoningen op een innovatieve manier?
Dienstenontwerp voor innovatieve woningrenovatie. Met keuzevrijheid voor bewoners in woonwensen en tijdstip van renovatie.

“ Hoe kunnen we zorgen dat onze huurders zich meer eigenaar voelen door ze meer invloed en regie te geven op de renovatie van hun woning?”

 

Betrekken van de bewoner in het renovatieproces

Je bent huurder van een sociale huurwoning. Je hoort dat jouw woning wordt gerenoveerd, maar het is precies gepland in de periode waarop je leven sowieso al op zijn kop staat. Een renovatie past er echt niet bij. 

Wat als we de bewoners zelf laten aangeven wat en wanneer er gerenoveerd gaat worden? Hoe kunnen we bewoners meer eigenaarschap over hun woning geven?

Samen met woningcorporatie Woonbedrijf in Eindhoven hebben we onderzocht wat het betekent om een nieuwe organisatievorm voor renovaties te ontwikkelen. Niet meer in het traditionele ‘treintje’ maar als een ‘serie van 1’, met bewoners aan het roer. En wat als we een op maatgesneden 3D visualisatie tool WoonConnect aan bewoners aanbieden zodat ze zelf opties kunnen aangeven, de kosten kunnen zien en zelf de renovatie kunnen plannen? Het project is onderdeel van het EU programma Triangulum binnen Horizon2020.

 

Het renovatieproces volgens de design thinking aanpak

Samen met Woonbedrijf, WoonConnect en aannemers volgen we de design thinking aanpak voor het renovatieproces. De analyse van het proces verwerken we in een klantreis en service blueprint. In een grote visual werken we alle acties van de betrokken partijen uit. Zo weet iedereen wat er op welk moment gebeuren moet. Wat we verwachten van de bewoner, de bewonersbegeleider, de service desk en de aannemer. 

We praten met huurders over wat ze belangrijk vinden voor hun woning en de wensen voor een renovatie. Samen ontwerpen we werkmappen – met alle informatie over de renovatie – en alle communicatie die helpt bij het maken van een keuze en het voorbereiden op de renovatie. Alle ‘service providers’ zoals bewonersbegeleiders, communicatie, servicedesk en aannemers worden uitvoerig geïnstrueerd en ondersteund om proces en communicatie goed te laten verlopen. 

 

Service design met online tool

Het werd duidelijk dat een aanpak met intensieve begeleiding van bewoners met keukentafelgesprekken, een modelwoning en ondersteunende communicatie, in combinatie met een online tool als WoonConnect, nodig was om het renovatieproces in goede banen te leiden. Vanaf het moment dat de eerste woningen zijn gerenoveerd, verzamelen we informatie. Gegevens en inzichten uit interviews met bewoners, service calls en harde cijfers over de renovatie combineren we in een dashboard. De combinatie van harde- en zachte data maakt inzichtelijk hoe het project verloopt en hoe het wordt ervaren. Deze evaluatie vindt momenteel plaats.

Meer weten? Neem contact op met Kai Köllen via kai@ideate.nl

Recente projecten 

Hoe werken we preventief aan de mobiliteit van Friese ouderen?

Hoe werken we preventief aan de mobiliteit van Friese ouderen?

Hoe kunnen we een gesprek met ouderen over mobiliteit structureren?

Hoe kunnen we een gesprek met ouderen over mobiliteit structureren?

Hoe kunnen medewerkers van een zorgorganisatie zelf aan de slag met een vraagstuk?

Hoe kunnen medewerkers van een zorgorganisatie zelf aan de slag met een vraagstuk?

Hoe kunnen we dankzij betere samenwerking de Circulaire Transitie versnellen?

Hoe kunnen we dankzij betere samenwerking de Circulaire Transitie versnellen?

Hoe krijgen we meer grip op sociale dynamiek tijdens het ontwerpen voor gedragsverandering?

Hoe krijgen we meer grip op sociale dynamiek tijdens het ontwerpen voor gedragsverandering?

Hoe richt je de deelmobiliteitshubs van de toekomst in?

Hoe richt je de deelmobiliteitshubs van de toekomst in?

Hoe kunnen we duurzaam gedrag binnen een zorgorganisatie stimuleren?

Hoe kunnen we duurzaam gedrag binnen een zorgorganisatie stimuleren?

Hoe richt je de deelmobiliteitshubs van de toekomst in?

Hoe kunnen we parkeren bij nieuwbouwwoningen vormgeven?

Hoe kunnen we een reisapplicatie inclusief ontwerpen?

Hoe kunnen we een reisapplicatie inclusief ontwerpen?

Hoe is het voor een ambtenaar, een ondernemer of een onderzoeker om voorloper te zijn met een circulair initiatief?

Hoe is het voor een ambtenaar, een ondernemer of een onderzoeker om voorloper te zijn met een circulair initiatief?

Zes checklists die bijdragen aan het bereiken van ouderen

Zes checklists die bijdragen aan het bereiken van ouderen

Hoe geef je vorm aan lokale energiecommunities in een duurzame wijk?

Hoe geef je vorm aan lokale energiecommunities in een duurzame wijk?

Hoe denken oudere mannen zelf over gezonde eetgewoontes?

Hoe denken oudere mannen zelf over gezonde eetgewoontes?

Wat hebben beleidsadviseurs aan een training design thinking?

Wat hebben beleidsadviseurs aan een training design thinking?

Livinglab: Hoe kunnen marktspelers bijdragen aan het versnellen van de energietransitie?

Livinglab: Hoe kunnen marktspelers bijdragen aan het versnellen van de energietransitie?

Hoe geven we reizigers inzicht over wat ze kunnen besparen door slimmer te gaan reizen?

Hoe geven we reizigers inzicht over wat ze kunnen besparen door slimmer te gaan reizen?

Hoe kunnen we na een niertransplantatie patiënten stimuleren tot een gezonde leefstijl?

Hoe kunnen we na een niertransplantatie patiënten stimuleren tot een gezonde leefstijl?

Hoe kun je samen met zorgverleners het gebruik van beeldzorg stimuleren?

Hoe kun je samen met zorgverleners het gebruik van beeldzorg stimuleren?

Hoe zet de regio Zuid-Holland automobilisten aan tot andere vormen van vervoer?

Hoe zet de regio Zuid-Holland automobilisten aan tot andere vormen van vervoer?

Hoe bevorder je veilig fietsgedrag onder ouderen?

Hoe bevorder je veilig fietsgedrag onder ouderen?

Hoe zet je inwoners van Apeldoorn aan tot verduurzaming van hun huis?

Hoe zet je inwoners van Apeldoorn aan tot verduurzaming van hun huis?

Wat kan een oudere automobilist doen om veilig te blijven rijden?

Wat kan een oudere automobilist doen om veilig te blijven rijden?

Hoe komen we erachter wat er nodig is om mensen anders te laten reizen?

Hoe komen we erachter wat er nodig is om mensen anders te laten reizen?

Hoe kan Amersfoort kwetsbare ouderen toegang geven tot inclusieve zorg?

Hoe kan Amersfoort kwetsbare ouderen toegang geven tot inclusieve zorg?

Hoe voer je een nieuw slim bestelproces in bij zorginstellingen?

Hoe voer je een nieuw slim bestelproces in bij zorginstellingen?

Hoe gebruiken studenten de bestaande monitoring van hun studie?

Hoe gebruiken studenten de bestaande monitoring van hun studie?

Hoe renoveer je sociale huurwoningen op een innovatieve manier?

Hoe renoveer je sociale huurwoningen op een innovatieve manier?

Hoe ondersteunen we scholieren bij een betere studiekeuze?

Hoe ondersteunen we scholieren bij een betere studiekeuze?

Hoe kan KLM reizigers ondersteunen tijdens verstoringen?

Hoe kan KLM reizigers ondersteunen tijdens verstoringen?

Hoe laat je jonge kinderen water drinken?

Hoe laat je jonge kinderen water drinken?

Hoe ziet de energietransitie er uit in een wijk?

Hoe ziet de energietransitie er uit in een wijk?

Bekijk alle projecten