Mobiliteit

Wijkaanpak Mobiliteit

Gemeente Rotterdam afdeling Stadsontwikkeling
In Rotterdam zijn de wijken aan zet. De mobiliteitstransitie is volop in beweging, maar hoe zorg je ervoor dat de veranderingen ook echt aansluiten bij wat bewoners nodig hebben? Binnen de Wijkaanpak Mobiliteit werken verschillende partijen samen zoals de Veldacademie, mobiliteitsadviesbureau’s en TNO. Ideate helpt ook mee aan het mensgerichter maken van mobiliteit. Als projectleider van de pilotwijk Mathenesse en creatief strateeg binnen het programma helpen we de mobiliteitstransitie te versnellen door samen met bewoners en professionals duurzame, gedragen oplossingen te ontwikkelen. Het doel? Mobiliteit toegankelijker, leefbaarder en veiliger maken voor iedereen.
Leer ons kennen

Participatie met wijken gebruiken om samen impact te maken in de groene mobiliteitstransitie

De Wijkaanpak Mobiliteit heeft als doel om de mobiliteit in Rotterdamse wijken te verbeteren door bewoners actief te betrekken bij de oplossingen. Het programma focust op het beter begrijpen van lokale mobiliteitsbehoeften en het creëren van draagvlak voor duurzame mobiliteit, met specifieke aandacht voor verschillende leefstijlen, leeftijdsgroepen en economische situaties.

In de pilotwijk Oud-Mathenesse en Het Witte Dorp werkten we nauw samen met bewoners, ondernemers, gemeentelijke afdelingen en andere betrokkenen om concrete stappen te zetten richting een leefbare en toekomstbestendige wijk.



Aanpak

De aanpak bestaat uit vier fases die zijn ontworpen om bewoners van begin tot eind te betrekken bij de verbeteringen in hun wijk. Ideate levert een bijdrage aan het programma als projectleider van de pilotwijk en ondersteunt bij het creatief en strategisch vormgeven van de participatieprocessen.

 

Stap 1: Begrijpen

Met een ‘foto van de wijk’ brengen we eerst de huidige mobiliteitssituatie in de wijk grondig in kaart. Door middel van straatinterviews, observaties en data-analyse krijgen we inzicht in de knelpunten, behoeften en kansen op het gebied van mobiliteit. Deze ‘foto van de wijk’ vormt de basis voor verdere acties en plannen.

 

 

Stap 2: Vertrouwen opbouwen

Met de verzamelde inzichten werken we aan het opbouwen van vertrouwen door direct in te spelen op feedback van bewoners. Door zogenaamde ‘quick wins’, zoals het verbeteren van fietspaden of verkeersveiligheid bij scholen, laten we zien dat input serieus genomen wordt. Deze snelle resultaten creëren draagvlak voor verdere samenwerking.

 

 

 

 

 

 

 

Stap 3: Samen bouwen

In co-creatie sessies ontwikkelen bewoners samen met betrokkenen uit het programma toekomstbeelden voor hun wijk. Hierbij ligt de focus op lange termijnoplossingen, zoals de aanleg van buurtmobiliteitshubs en veilige wandelroutes. Deze toekomstplannen worden gedeeld via een mobiele tentoonstelling, zodat alle wijkbewoners betrokken kunnen blijven en hun stem kunnen laten horen.

 

Stap 4: Borging

De resultaten van het co-creatieproces worden geborgd in langetermijnplannen en wijkactieprogramma’s. Zo wordt ervoor gezorgd dat de inzichten uit de pilotwijk blijvende impact hebben. Daarnaast worden collega’s en medewerkers van verschillende gemeentelijke afdelingen betrokken, zodat deze werkwijze verder verankerd wordt in andere projecten en wijken.

Dit deden we

  • We spraken meer dan 130 bewoners en hielden meerdere co-creatiesessies in de wijk.
  • We realiseerden 20 quick wins, zoals verbeterde fietsvoorzieningen en veilige oversteken.
  • We ontwierpen toekomstscenario’s voor duurzame mobiliteit, samen met bewoners.

Bijzonder, want:

  • We werkten in nauwe samenwerking met bewoners en verschillende partners uit het programma, zoals gemeentelijke afdelingen en lokale organisaties.
  • De combinatie van snelle, zichtbare resultaten en strategische langetermijnoplossingen zorgt ervoor dat de mobiliteitstransitie niet alleen gedragen wordt door beleidsmakers, maar ook door de mensen in de wijk.
Resultaat

De Wijkaanpak Mobiliteit heeft al in de pilotwijk tastbare verbeteringen opgeleverd, zoals nieuwe fietspaden en betere toegankelijkheid van het openbaar vervoer.

Door de actieve betrokkenheid van bewoners is er niet alleen vertrouwen gewonnen, maar zijn de oplossingen ook beter afgestemd op de lokale behoeften. De aanpak wordt nu verder uitgerold naar andere wijken in Rotterdam, zoals Lage Land en Oosterflank, waar ook nieuwe quick wins en langetermijnoplossingen in co-creatie worden ontwikkeld.
Meer weten over dit project? Praat eens met Kate.